Opsæt Teams-telefoni på din MobiKOM løsning via PBXAdmin.
Opsæt telefoni i Teams
Microsoft-licenser
Allerførst skal der være styr på licenserne. Alle medarbejdere, der skal benytte Teams til telefoni, skal have add-on licensen Teams Phone Standard.
Vær opmærksom på, at det skal være Teams Phone Standard,
dvs. uden Calling Plan.
Teams Phone Standard er inkluderet i nogle 365-licenser, men skal ellers tilkøbes.
Forberedelser
Sig farvel til Skype for Business
Da Teams er arvetageren for Skype for Business, er Microsoft ikke interesseret i, at man skifter tilbage til Skype for Business, når man først er kommet over på Teams.
Det er derfor vigtigt, at der træffes en beslutning om, at alle i virksomheden siger farvel til Skype for Business og goddag til Teams. Når dette er gjort, skal I tjekke, at DNS’er peger på Microsoft og ikke et andet setup.
Opret ny global adminbruger
Denne administratorbruger skal du benytte til opsætningen af telefoni i Teams, og den kan efterfølgende slettes, hvis du ønsker det. Gør sådan:
1. Log ind på domænets 365-portal via portal.office.com med en global administratorbruger.
2. Gå ind under Admin.
3. Navigér til Brugere > Aktive brugere og tryk på Tilføj en bruger.
4. Opret den nye midlertidige adminbruger med følgende informationer:
Valgfri navn og mailadresse.
Vælg selv at oprette adgangskoden og fjern at brugeren skal ændre adgangskode ved første login.
Under produktlicenser vælges oprettelse af bruger uden produktlicenser.
Under valgfrie indstillinger fjernes fluebenet i Bruger (ingen administratoradgang) og i stedet vælges Admincenter-adgang og der sættes flueben i Global administrator.
Tildeling af licenser
Som nævnt længere oppe, skal hver enkelt bruger, der skal benytte telefoni i Teams, have tildelt licensen Teams Phone Standard, der åbner op for telefoni. Dette gøres inden du påbegynder opsætningen.
Vigtigt!
Derudover skal der være én ekstra licenskombination (365-licens med Teams + Teams Phone Standard) tilovers, som ikke tildeles en medarbejder.
Den utildelte licens skal kun benyttes i opsætningen. Når opsætningen er fuldendt, kan licensen opsiges eller tildeles en anden medarbejder.
Følgende skal være klar inden du går videre:
Global adminbruger
En 365-bruger med globale administratorrettigheder, som ikke er kombineret med en privat konto eller lign.
Er du i tvivl, så følg vejledningen længere oppe og opret en ny bruger.
Eksempel
Virksomheden har allerede en administratorbruger i chefens login, men dette er også vedkommendes private Office-login. Derfor oprettes en ny bruger med globale rettigheder, som kan nedlægges, når telefoni i Teams er oppe at køre.
Licenstildeling + ekstra licens
De enkelte medarbejdere, som skal have telefoni i Teams, skal have korrekte licenser og derudover skal én licenskombination (365-licens med Teams + Teams Phone Standard) være tilovers, dvs. at den ikke skal tildeles en bruger.
Eksempel
Tre af virksomhedens medarbejdere skal bruge telefoni i Teams. De får hver en 365-licens med Teams + Teams Phone Standard. Derudover indkøbes én 365-licens med Teams og én Teams Phone Standard-licens, som ikke tildeles nogen medarbejder. Resten forbliver uændret.
Opsætning i PBXadmin
1. Gå ind på PBXadmin.dk og navigér til Microsoft Teams under menupunktet Integration.
2. Sæt flueben ud for de medarbejdere, der skal have telefoni i Teams og sikr dig, at medarbejderens mail er indtastet.
3. Tryk derefter på Opdater opsætning.
4. I pop-up boksen accepterer du vores ansvarsfraskrivelse og trykker derefter på Automatiseret opsætning.
5. I den næste dialogboks trykker du på Log ind med Microsoft og indtaster den globale administrators oplysninger til kundens Office 365-portal i det vindue, der popper frem.
6. Indtast herefter en mailadresse, som vi kan skrive til, når opsætningen er færdig. Dette er valgfrit. Tryk på Videre.
Nu tjekker vi de indtastede oplysninger, og finder vi en fejl, guider vi dig til, hvad du skal gøre. Når alt ser rigtigt ud, kan du sætte opsætningen i gang ved at trykke på Kør opsætningsopdatering.
Hvis du har indtastet din mailadresse, får du en mail, når opsætningen er sendt videre til endelig godkendelse hos Microsoft.
Dette kan tage alt imellem 2 og 48 timer, så vi opfordrer dig til med jævne mellemrum at tjekke, om du oplever de ønskede ændringer i Office 365.
OBS:
Under opsætningen pinner vi automatisk Bizfone Teams app’en i Teams-klienternes menuer.
Opsæt manuelt
Ønsker du ikke at benytte MobiKOMs automatiske opsætning i PBXadmin, kan du opsætte det hele manuelt i stedet.
I PBXadmin, skal du under Opdater opsætning også accepterer, at opsætningen sker på eget ansvar og vælge den manuelle opsætning, så systemet opdateres.
Du finder en specificering af hvilke PowerShell-scripts, du skal køre, i den tekniske dokumentation. Den kan hentes på PBXadmin.dk ved at trykke på Hent dokumentation, som ses på figur 4.
Ved at foretage opsætningen manuelt, er du naturligvis mere på egen hånd.
Hvis du har flere spørgsmål til hvordan Teams integrationen fungerer, kan du læse mere i vores afsnit om Microsoft Teams under Ofte stillede spørgsmål.